گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی | accused | 8819

دانشجوی محترم سلام و عرض ادب. در این پست فایل کامل گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی معرفی شده است. این فایل نسبت به سایر سایت ها جامع تر و با کیفیت بالاتری بوده پس پیشنهاد می کنم حتما از سایت ما دانلود بفرمایید. توجه: اگر رمز اینترنتی یا همان رمز دوم کارتتون رو در اختیار ندارید، باید برای پرداخت هزینه محصول آن را تهیه کنید. برای این منظور به عابر بانک مراجعه کنید.

١١٠ «. ﮐﻪ درﺧﻮاﺳﺖ گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی ﻣﺮا ﺑﭙﺬﯾﺮد ﺗﻮ » : ﺑﻄﻠﻤﯿﻮس گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی ﭼﻬﺎردﻫﻢ ﮔﻔﺖ ﻧﺎﻣﻪ را ﺑﻨﻮﯾﺲ و گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی ﺑﺮاي او ﺑﻔﺮﺳﺖ و اﮔﺮ وي گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی درﺧﻮاﺳﺖ را ﺑﭙﺬﯾﺮد و گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی ﺑﻪ «. اﺳﮑﻨﺪرﯾﻪ ﺑﯿﺎﯾﺪ ﺑﺪون گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی ﺗﺮدﯾﺪ ﺑﺎ ﻗﺸﻮن ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ

گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی

ارتباط با ما

... دانلود ...

عنوان محصول: گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی

گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی در 60 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

آشنایی بامكان كارآموزی

مقدمه 1

فصل اول 3

تعریف عبارت سنسور 4

تكنیك های تولد سنسور 6

سنسورها در تكنولوژی لایه نازك 8

سنسورهای سیلیكانی 9

خواص سیلیكان واثرات آنهابرسنسورها 10

فصل دوم 12

سنسورها اكوستیكی ، سنسورها ی صوتی وكاربردهای 14

سنسورهای موج صوتی سطحی 16

فصل سوم 19

سنسورهای گازیSAW 20

كاربردهایی ازسنسورهای سرعت وشتاب 21

توضیحات مكمل 22

فصل چهارم 25

سنسورهای مكانیكی 26

شتاب سنج ها 27

سنسورهای FLOW 28

فصل پنجم 31

سنسورهای نوری 32

مقاومت های نوری 33

فهرست مطالب

عنوان صفحه

سنسورهای نیمه هادی نوری برای آشكارسازی الكترومغناطیس و

امواج هسته ای 35

دیودهای نوری 37

ترانزیستورهای نوری 38

مثالی ازكاربرد سنسورهای نوری 41

سایر مواد نیمه هادی برای سنسورهای نوری 46

آشنایی با کارخانه واگن پارس

کارخانه واگن پارس تنها واحد تولیدی سازنده خودروهای ریلی می باشد که با سرمایه ای بالغ بر یکصد و چهار صد ریال و با سرمایه گذاری باسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران احداث

شده استوار مهر ماه 1363 تولیدات خود را آغاز نموده است.

محل احداث این کارخانه در کیلومتر 4 جاده اراک-قم می باشد و در زمینی به مساحت 37 هکتار احداث گردیده است که مطابق اساسنامه 60 درصد سهام آن متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.

هدف از احداث کارخانه جوابگویی به نیاز داخلی در مرحله اول و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات و بارگیری در بنادر نیاز به تاسیس این کارخانه احساس می شده است.این شرکت ابتدا پروژه تولید هزار دستگاه واگن باری ومسافری و تعمیرات2500 دیتگاه واگن باری را با همکاری شرکت اتریشیS.G.p

شروع نمود که پس از پیروزی انقلاب قرار داد همکاری با شرکت اتریشی لغو و قرار داد جدیدی با شرکت واگن یونیون آلمان منعقد گردید.

با توجه به نیاز عاجل کشور به تجهیزات ریلی تولیدات شرکت واگن پارس رسما از ابتدای نیمه دوم 1363 شروع

گردید.

تولیدات اصلی کارخانه :

واگن مسافری درجه یک

واگن مخزن دار مخصوص حمل مایعات نفتی(در دو مدل)

واگن حمل گاز مایع

واگن حمل گندم واگن

واگن حمل سنگ آهن(شش محوره و چهار محوره)

واگن مسقف

واگن کفی

واگن شن کش

واگن حمل پودرو سیمان

10. واگن لبه کوتاه

11. لوکوموتیو دیزل الکتریک ME10

12. لوکوموتیو دیزل الکتریک آلسترم

لكو موتیو دیزل الكتریك ME10 :

لكو موتیو دیزل الكتریكME10 ساخت واگن پارس لكو موتیوی است. برای ماموریت های مختلف كه نیروی محركه آن به وسیله برق از طریق ژنراتور تامین میگردد. و بعنوان لكو موتیو مانوری یا كششی در خطوط اصلی با سرعت 100 كیلومتر در ساعت بطور دائم مورد بهربرداری قرار میگیرد.

این لكو موتیو برای موقعیت جغرافیایی با درجه حرارت بین 45 + و 15 – درجه سانتیگراد تا ارتفاع 1800 متر از سطح دریا طراحی شده است. كابین راننده كه تقریبا در وسط قرار دارد راننده را از حداكثر دید وسیع و همه جانبه برخوردار مینماید.

تجهیزات مورد نیاز جهت حركت كنترل و ترمز بطور جداگانه برای هر دو جهت حركت در كابین راننده بطور ضربدری نصب شده است كه از نظر صرفه جویی زمانی در هنگام دور زدن لكو موتیو در ایستگاهها قابل ملاحظه میباشد. در كابین راننده تجهیزات كنترل برق والكترونیك و سیستم علائم اخباری و تجهیزات ضروری مربوط به لكو موتیو تعبیه شده است.

واگن مسافربری درجه یك :

واگن مسافربری درجه(1) با ده كوپه به گنجایش 60 نفر مسافر منطبق با استانداردهای بین المللی راه آهن های اروپا (UIC) مجهز به امكانات رفاهی مانند تهویه مطبوع تخت خواب میزهای تا شو سیستم پیام رسانی نور پردازی و فضای كافی جهت تردد وبار مسافرین طراحی وسخته شده است.

كوپه مهماندار نیز جهت اریه خدمات هر چه بهتر مجهز به كلیه امكانات لازم مانند یخچال، آب سرد كن ،گرم كن و ... بوده كه این مجموعه بهمراه سرویسهای زیبا و مدرن بهداشتی و نیز قابلیتهای فنی بالا می تواند رفاه و آسایش مسافرین را به بهترین نحو ممكن در طول سفر تامین نماید.

آرایش و تزئینات داخلی واگن بر اساس هر نوع سلیقه و نیاز قابل طراحی و اجرا می باشد.

واگن مخصوص حمل سنگ آهن (چهار محوره) :

مشخصات كلی :

دو تیر طولی U شكل در طول واگن شاسی اصلی را تشكیل و شبكه ای از سپری های كف و بدنه را شكل می دهند. كف و بدنه واگن از ورق 8 و 6 میلی متری از جنس(CORTEN_A )میباشد كه در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بارگیری واگن 47 متر مكعب، طول بارگیری 10600 میلی متر ، عرض 2950 میلی متر.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع KE_GP_16 كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن حمل گندم(گنجایش80 متر مكعب) :

مناسب برای حمل گندم و سایر غلات و مواد با دانه بندی ریز

مشخصات كلی :

بدنه از ورق فولادی ST 52_3 به ضخامت 5 میلیمتر ساخته شده است. شاسی از دو تیر طولی تشكیل شده و بدنه توسط زین و تكیه گاه به آن متصل می شود . بارگیری از طریق چهار دریچه از بالای واگن انجام می گیرد.

تخلیه واگن از زیر از طریق چهار قیف با دریچه های كشویی قابل هدایت از یك طرف واگن صورت می گیرد.

واگن به قلاب اتو ماتیك و ضربه گیر و همچنین چهار تامپون با قدرت 350 كیلو نیوتن و كورس نهایی 90 میلیمتر مجهز شده است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع" KE_GP_2*12 كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شش محوره مخصوص حمل سنگ آهن :

مشخصات كلی :

دو پروفیل U شكل در طول شاسی و شبكه ای از سپری های شاسی و كف واگن را تشكیل می دهند.سپرهایی كه به فواصل از یكدیگر قرار گرفته ، با دیواره هایی از ورق 8 میلی متری ، بدنه واگن را شكل میدهند.

كف : كف واگن از ورق با ضخامت 10 میلی متر از جنس(CORENT A ) میباشد كه در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بار گیری 0 60 متر مكعب ، طول مفید بارگیری 12800 میلی متر ، عرض 2500، میلی متر

واگن مجهز به قلاب اتوماتیك و ضربه گیر . بوژی مدل WU 84 سه محوره از نوع H با سرعت km/h 120 .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوعKE_GP_14" 2كه با هوای فشرده عمل می نماید

واگن كفی با سطح بار گیری 49 متر مكعب :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده (صندوقی و كانتینری) و انواع فلزات بصورت ورق ، رول و پروفیل

مشخصات كلی :

شاسی بطول 18660 میلی متر و عرض 2660 میلی متر با سطح مفید بار گیری 49 متر مربع. در هر سمت دارای 9 درب لولایی به ارتفاع 50 سانتی متر است كه در فواصل دو درب یك ستون تكیه گاه قرار دارد .

پوشش كف واگن از چوب جنگلی اشباع شده به ضخامت 48 میلی متر (یا ورق فولادی آجدار 6 میلی متر ) تشكیل شده كه می تواند حد اكثر فشار معادل kn 50 را از ناحیه چرخ لیفتراك تحمل نماید .

واگن دارای 16 تیرك عمودی است ، كه برای نگهداشتن بارهای مرتفع منظور شده است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن مخزن دار – مخصوص حمل مواد نفتی و مایعات :

این واگن برای حمل انواع مایعات و مواد نفتی كه تحت فشار نباشد طراحی و ساخته شده است.

مشخصات واگن :

ظرفیت بار گیری مخزن 65 متر مكعب است . طول واگن 14900 میلیمتر ، عرض آن 3130 میلیمتر و ارتفاع 4265 میلیمتر می باشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

بمنظور تسریع در تخلیه مواد مخزن مجهز به سیستم لوله های حرارتی با بخار آب گرم می باشد.

واگن مسقف ( گنجایش : 105 متر مكعب) :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده ، قطعات صنعتی ، فلزات و مواد غذایی و غلات

مشخصات كلی :

سقف و بدنه از ورق های فولادی ST 52_3 به ضخامت 5/1 و 3 میلی متر ساخته و تكمیل گردیده كه چهار درب كشویی به ابعاد (2500*2150 میلیمتر) جهت بارگیری كلاها ییكه نیاز به محفظه سر پوشیده را دارند طراحی و در نظر گرفته شده است.

ضمنا" جهت بار گیری مواد غذایی و غلات نیز چهار دریچه به قطر600 میلیمتر تعبیه گردیده كه با فواصل روی سقف واگن قرار دارند . سطح بار گیری 40 متر مربع و حجم مفید واگن 105 متر مكعب است .

واگن مجهز به قلاب اتوماتیك و ضربه گیر و همچنین دارای چهار تامپون با قدرت kn 350 و كورس نهایی 90 میلی متر است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شن كش ( با ظرفیت 30 متر مكعب) :

مناسب برای حمل بالاست و شن و ماسه

مقدمه :

سنسورها رابط بین سیستم كنترل الكترونیكی از یك طرف و محیط، رشته كارها یا ماشین از طرف دیگر هستند. در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 تكامل سنسور در سطح بین المللی بین سه و پنچ سال عقب تر از تكامل علم میكروالكترونیك در نظر گرفته می شد. این حقیقت كه ساخت عناصر میكروالكترونیك غالباً بسیار ارزانتر از عناصر اندازه گیری كننده ای

( سنسور هایی ) بود كه آنها احتیاج داشتند ، یك مانع جدی در ازدیاد و متنوع نمودن كاربرد میكرو الكترونیك پردازشگر اطلاعات در گستره وسیعی از عملیات و رشته كارها بود. چنین اختلافی بین علم میكروالكترو نیك مدرن و تكنولوژی اندازه گیری كننده كلاسیكی تنها توانست به واسطه ظهور تكنولوژی سنسورهای مدرن بر طرف شود.

اگر چه سنسورها به همراه علم میكروالكترونیك پردازشگر اطلاعات ، یك گام مهم را به جلو عرضه دارد لیكن این ، تنها اولین قدم است . در این مرحله سنسورها از تعدادی از عناصر میكروالكترونیك موجود ، برای مثال به شكل پردازشگرها ، حافظه ها ، مبدل های آنالوگ به دیجیتال یا تقویت كننده ها ، برای آماده نمودن سیگنال خروجی استفاده می كنند.در عین حال سنسورباید یك خروجی الكترونیكی تولیدكند كه به آسانی پردازش شود . دومین گام عبارت از اتصال سنسور سیستم میكروالكترونیك –بخش مكانیكی می باشد . این زنجیره تنها در صورتی كار می كند كه همه خطوط رابط باشند این امر منجر به توصیف یك معیار مهم تر به ویژه تا جائیكه سنسور مر بوط است می شود.

تعریف عبارت سنسور :

امروز كلمه سنسور به هیچوجه از مفاهیمی از قبیل میكرو پروسسور ، ترانسپیونز (یك میكرو چیپ كامپیوتری بسیار قدرتمند كه می توان مقادیر فوق العاده زیاد اطلاعات را به طور خیلی سریع پردازش نماید) انواع مختلف حافظه و سایر عناصر الكترونیكی به عنوان یكی از لغات وا بسته به دنیای نو آوری های تكنولوژیكی اهمیت كمتری را ندارد . با وجود این سنسور هنوز هم فاقد یك تعریف دقیق است همچنانكه عباراتی از قبیل پروب، بعد سنج (gauge ) ، پیك –آپ یا ترنسدیوسر، مدتها چنین بوده اند . كوششهای زیادی به عمل آمده است تا كثرت تعاریف را محدود نماید . كلمه سنسور یك عبارت تخصصی است كه از كلمه لاتین Sensorium به معنای توانایی حس كردن یا Sensus به معنای حس برگرفته شده است . پس از آشنایی با منشا مفهوم سنسور ، تاكید كردن بر تشابه بین سنسورهای تكنیكی و اندام های حس انسانی واضح به نظر می رسد. شكل زیر این تشابه را نشان می دهد:

تكنیك های تولید سنسور:

تكنولوژی سنسور امروزی هنوز هم بر اساس تعداد نسبتاً زیادی از سنسورهای غیر مینیاتوری استوار شده است . این امر با بررسی ابعاد هندسی سنسور هایی برای اندازه گیری فاصله ، توان ، شتاب ، سرعت، سیال عبوری ، فشار و غیره مشاهده می شود. برای اكثر سنسورها این ابعاد از cm 10 تجاوز می كند . زیرا اغلب ابعادسنسور تعیین نمی شود بلكه بوسیله پوشش خارجی آن مشخص می گردد. با این وجود ، حتی در چنین مواردی خود سنسور ها از نظر اندازه در حد چند سانتی متر هستند . چنین سنسورهائی ، كه می توانند گاهی خیلی گرانبها باشند، در آینده مهم باقی خواهند ماند.

برای مثال در زمینه اندازه گیری پروسه ، تكنولوژی تولید و نیز ربات ها كاربرد دارند. با این وجود به طور موازی با این مسئله می توان تكامل دیگری را مشاهده كرد كه بوسیله پیشرفت هائی در میكرو الكترونیك شروع شده است. تكنولوژی میكروالكترونیك ظهور و تكامل سنسورهائی را برانگیخته است كه قابل مینیاتور سازی هستند و برای امكان تولید انبوه مناسب می باشد. این امر یقیناً به معنی آن نیست كه تكنولوژی سنسور با همان آهنگ میكرو الكترونیك تكامل خواهد یافت.

هدف از میناتور سازی ارائه یك سری مزایا می باشد.برای مثال ، اثر سنسور مینیاتوری برروی پارامترهای اندازه گیری شده ضعیف است . این به معنی آنستكه چنین سنسوری درجه كمتری از تداخل را ایجاد

می كند و بنابراین درجه بالاتری از دقت اندازه گیری حاصل می شود . اینرسی سنسور كاهش می یابد و سنسور توان كمتری را نسبت به سنسورهای كلاسیكی مصرف می كند.

تكنولوژی های میكروالكترونیك زیر برای تولید سنسور ها به كار برده می شوند:

ـ تكنولوژی سیلیكان

ـ تكنولوژی لایه نازك

ـ تكنولوژی لایه ضخیم / هیبرید

ـ سایر تكنولوژیهای نیمه هادی ( نیمه هادی های II-VI III-V )

پروسه های دیگری نیز در تولیدسنسور به كار برده می شوند ، ازقبیل تكنولوژی های فویل ( با چكش كاری یا غلطاندن فلزی را به شكل یك صفحه در آوردن ) و سینتر ( با گرم كردن یك ماده پودر مانند را به شكل یك جسم سفت در آوردن) تكنولوژی فیبر نوری ، مكانیك دقیق ، تكنولوژی لیزر نوری ، تكنولوژی میكروویو تكنولوژیهای بیو لوژی . به علاوه تكنولوژی هائی از قبیل پلیمرها ، آلیاژهای فلزی یا مواد پیزو الكتریكی را در تولید سنسور بازی می كنند.

سنسورهادر تكنولوژی لایه نازك (Thin-film technology):

بسیاری از تاثیرات خارجی كه باید ثبت شوند ، بر یك لایه سطحی نازك سنسور اثر می كنند . نور مثالی از این نوع است . از طرف دیگر به منظور دستیابی به یك زمان پاسخ سریع ، در مورد حرارت، آنها احتیاج به یك احتیاج به یك حجم كوچك دارند. جنبه های عملیاتی معینی از قبیل نفوذ پذیری لایه های فلزی نازك نسبت به رطوبت ، می توا نند لایه های نازك را جالب توجه سازد.

عناصر كلیدی در یك سنسور لایه نازك زمینه و ماده لایه نازك هستند . مواد به كاربرده شده برای زمینه ، شیشه ، فلز ، پلاستیك ها و اخیراً سیلكان هستند استفاده از سیلیكان زمانی جالب توجه می شود كه تجمع یك پارچه سنسور و مدارات الكترونیكی آشكار ساز مورد نیاز باشد.

با وجود این ، شیشه ، سرامیك و فلزات بیشتر از همه به عنوان زمینه به كار برده می شوند . بسته به نیاز ، می توان از شیشه پنجره ساده یا شیشه كوارتز گرانبها استفاده كرد . اخیراً توجه زیادی به

( یاقوت كبود) كریستالی نشان داده شده است . انواع مواد، از لایه های فلزی ساده و لایه های اكسیدی تا لایه های نیمه هادی ، می تواند به عنوان لایه های سنسور به كار برده شود. انواع لایه های زیر به كار برده می شوند:

لایه های مقاومتی وابسته به درجه حرارت ( مثلاً NI PT AU آلیاژهای NI ، ZNO ،NANO3 )

لایه های حساس به نور ( مثلاً PBSE ، HGCDTE ، Si )

لایه های مقاومتی حساس به فشار ( مثلاً آلیاژهای NICR -SI چند گانه)

لایه های پیزو الكتریكی ( مثلاً ZNO)

لایه های حساس به رطوبت ( مثلاً O3 AL2 ،پلی استیرن)

لایه های حساس به مواد شیمیایی ( مثلاً ZNO2 ، SNO2، 3Fe2o )

لایه های مقاومت مغناطیسی ( مثلاً فرو مغناطیس ها)

لایه های نازك نوعاً بین 01 /0 تا 100mm ضخامت دارند بسته به كاری كه از انواع مختلف مواد مورد نیاز است، می توان گسترده بهینه ای را برای آنها معین نمود.

كاربردهایی از سنسورهای سرعت و شتاب :

لازمه كاهش هزینه ـ وزن سبك برای سنسورهای صوتی خواندن سریع اطلاعات از یك وسیله متحرك كه سریع عمل می كند می باشد تعدادی از كاربردهای مورد نظر در سنسورهای چرخان ، ساخت ژیروسكوپ اتوماتیك ـ زلزله نگارها و همچنین در كارهای نظامی و سیستم های فضایی است . سرعت سنجی كه روی یك وسیله متحرك می تواند سرعت را اندازه بگیرد داده های سرعت سنج با اطلاعاتی كه از مقادیر اولیه همراه می شوند تا در بر آوردهای موقعیت و سرعت مورد استفاده قرار بگیرد.

دو نوع از شتاب سنج ها عبارتند از :

1) پیزو الكتریكها

2) اسیلاتورهای SAW

در اولین نوع به كمك IC شتاب به سیگنال تبدیل شده و یك لایه پیزو الكتریك ولتاژ ناشی از كج شدن پرتو اصلی را ذخیره می كند تا برای رسیدن به جواب قابل قبول از آن استفاده كند . در دومین نوع یك خط تاخیری SAW با یك مقاومت روی یك پرتو پایه با یك ماده پیزو الكتریك (نوعی كوارتز Linbo3) به یك تقویت كننده فیدبك دار متصل شده اند برای اینكه به نوسان جواب مناسب داده شود فركانس نوسان وسیله تغییر طول مسیر كه بوسیله كشش وفشار ناشی از شتاب تولید می شوند اصلاح شود.

توضیحات مكمل : آی سی های شتاب سنج شامل یك باریكه اصلی كوچك روی یك لایه نازك پیزو الكتریك خازنی می باشد كه این باریكه بوسیله زدایش در چیپهای SI تهیه شده است و نیروی شتابی نرمال در روی سطح چیپ پرتو را خم كرده و باعث افزایش فشار در پیزو الكتریك خازنی می شود.

دو تكنیك اصلی برای تولید باریكه اصلی :

1- عموماً از یك فرآیند شیمیایی مانند یك حلال از EDP برای زادیش ناهمسانگرد (یك جهتی ) SI در نزدیكی لایه های ساختار استفاده

می شود كه باریكه اصلی یك ساختار مركب از فلز Si Sio2 Zno با ضخامتی در حدود 2m تا5m خواهد بود.

2- تكنیك شكل دادن باریكه اصلی در طی 2 مرحله زدایش یكی از جلو و دیگری از عقب مورد نیاز است این فرآیند تكنیك زدایش دو سویه نامیده می شود . این روش عموماً برای یك باریكه ضخیم تر از 5m ا ستفاده می شود.

ساختار SAW تشدیدگر و خط تاخیری می تواند روی یك ویفركوارتز 3 اینچی كه به صورت شطرنجی و یا به سایزهای مورد نیاز باریكه تولید شود. تكنولوژی SAW سنسورهای شتابی را كه دیجیتالی هستند با ‎فرآیند دو و سه لایه ای پیشنهاد می كند این تكنولوژی از روش ثابت عكاسی لیتوگرافی برای هزینه كمتر استفاده می كند . الكترونهای متصل شده به هم تنها شامل یك تقویت كننده فعال هستند كه این سادگی آنرا كاندید جالبی برای كاربردهایی برای سنسورهای صوتی دیجیتالی

می سازد.

مزایایی از شتاب سنج های SAW عبارتند :

1)رنج مقیاس حساسیت 10%+

2) مشخصه مقیاس HZ/g 5000

مشكلات عمده عبارتست از :

1ـ وجود فاز نویز كه رسیدن به حالتهای پایدار را مشكل می سازد.

2- ساختن تشدید كننده SAW با انرژی بالا (بیشتر از 2000 )

برای ساختن عنصر سنسور از شتاب سنج با باریكه یك تقویت كننده هیبریدی دو مرحله ای سیلیكن و یاقوت كبود برای استفاده در تشدید كننده SAW با Q بالا مانند یك عنصر فیدبك دار مانند یك نوسانگر SAW ، UHF با فاز نویز كم استفاده می شود یك نوسانگر فركانس اصلی یا یك نوسانگر از نصف یا ربع فركانس اصلی باید استفاده كند تا فاز نویز در مدار نوسانگر تشدید كننده یا خط تاخیری SAW تنها رخ ندهد. نویز روی عملكرد وسایل فعال در نوسانگر كه ممكن است ترانزیستور دو قطبی یا GaAS از نوع MOSFET اشكال ایجاد می كند تركیبات مدار بی مقاومت در برابر نویز آسیب پذیر است پس انتخاب دقیقی برای المانهای موجود در مدار باید صورت بگیرد و سپس از مقاومتها و خازنها برای تقویب كردن مرحله ای در مدار نوسانگر استفاده می شود.

دیودهای نوری :

سنسورهای نوری غالباً از آشكار سازی si با اتصالات p-n استفاده

می كنند. اینها می توانند به عنوان عناصر فتو الكتریكی بدون هیچ ولتاژ خارجی یا به عنوان دیود با وجود بایاس معكوس به كار برده شوند .

در دیودهای نوری p-n ، نور غالباً توسط p بالایی جذب می شود. حاملهای اقلیتی كه به این ترتیب به وجود می آیند به داخل ناحیه تخلیه انتشار می یابند كه در آنجا توسط میدان داخلی به تله می افتد . جریان نوری در محدوده نستباً بزرگی از دامنه یك تابع خطی از انرژی نورانی تابیده بر روی سطح حساس به نور می باشد . حداكثر حساسیت طیفی تقریباً در 850nm حاصل می شود. زمان های پاسخ بسته به سطح فعال تغییر می كند و در گستره نانو ثانیه قرار د ارند. با استفاده از پوششهای ضد انعكاس خاص در این سطح ، انتقال حداكثر حساسیت به طول موج های كوتاهتری به اندازه 0/6- 0/4mm میسر است. هر اندازه كه مقدار انرژی تابشی به نوار ممنوعه نزدیكتر باشد ، عمق نفوذ

فوتون ها بیشتر بوده و بنابراین ، حجم تجمع ناحیه اشغال شده توسط میدان دیود باید بزرگتر باشد.

در یك نیمه هادی تقویت نشده (ذاتی یا I ) هیچ لایه تخلیه ای وجود ندارد. ا گر یك ناحیه تخلیه ذاتی بین نواحیP n دیود وجود داشته باشد، در این صورت با یاس معكوس در این منطقه با مقاومتی بالا مواجه و كا هش پیدا می كند به این ترتیب میدان ثابتی ایجاد می شود كه جفت الكترون ـ حفره به طور نوری ایجاد شده را از هم جدا می سازد. این امر ناحیه كلكتور را مستقل از بایاس می سازد و به معنی آن است كه آن می تواند به طوری نوری در ضمن تولید به ازای یك فركانس قطع معین در یك طول موج خاص شكل دهی می شود.

ترانزیستورهای نوری :

دیود نوری ماده می تواند توسعه داده شود تا یك تراتزیستور نوری دو جهته تشكیل شود. این امر تقویت جریان فوتو الكتریكی را به اندازه ضریب بین 100 تا 1000 امكان پذیر می سازد و حساسیت سنسور را هم افزایش می دهد.

گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی در 60 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

آشنایی بامكان كارآموزی

مقدمه 1

فصل اول 3

تعریف عبارت سنسور 4

تكنیك های تولد سنسور 6

سنسورها در تكنولوژی لایه نازك 8

سنسورهای سیلیكانی 9

خواص سیلیكان واثرات آنهابرسنسورها 10

فصل دوم 12

سنسورها اكوستیكی ، سنسورها ی صوتی وكاربردهای 14

سنسورهای موج صوتی سطحی 16

فصل سوم 19

سنسورهای گازیSAW 20

كاربردهایی ازسنسورهای سرعت وشتاب 21

توضیحات مكمل 22

فصل چهارم 25

سنسورهای مكانیكی 26

شتاب سنج ها 27

سنسورهای FLOW 28

فصل پنجم 31

سنسورهای نوری 32

مقاومت های نوری 33

فهرست مطالب

عنوان صفحه

سنسورهای نیمه هادی نوری برای آشكارسازی الكترومغناطیس و

امواج هسته ای 35

دیودهای نوری 37

ترانزیستورهای نوری 38

مثالی ازكاربرد سنسورهای نوری 41

سایر مواد نیمه هادی برای سنسورهای نوری 46

آشنایی با کارخانه واگن پارس

کارخانه واگن پارس تنها واحد تولیدی سازنده خودروهای ریلی می باشد که با سرمایه ای بالغ بر یکصد و چهار صد ریال و با سرمایه گذاری باسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران احداث

شده استوار مهر ماه 1363 تولیدات خود را آغاز نموده است.

محل احداث این کارخانه در کیلومتر 4 جاده اراک-قم می باشد و در زمینی به مساحت 37 هکتار احداث گردیده است که مطابق اساسنامه 60 درصد سهام آن متعلق به راه آهن جمهوری اسلامی ایران می باشد.

هدف از احداث کارخانه جوابگویی به نیاز داخلی در مرحله اول و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زیاد واردات و صادرات و بارگیری در بنادر نیاز به تاسیس این کارخانه احساس می شده است.این شرکت ابتدا پروژه تولید هزار دستگاه واگن باری ومسافری و تعمیرات2500 دیتگاه واگن باری را با همکاری شرکت اتریشیS.G.p

شروع نمود که پس از پیروزی انقلاب قرار داد همکاری با شرکت اتریشی لغو و قرار داد جدیدی با شرکت واگن یونیون آلمان منعقد گردید.

با توجه به نیاز عاجل کشور به تجهیزات ریلی تولیدات شرکت واگن پارس رسما از ابتدای نیمه دوم 1363 شروع

گردید.

تولیدات اصلی کارخانه :

واگن مسافری درجه یک واگن مخزن دار مخصوص حمل مایعات نفتی(در دو مدل) واگن حمل گاز مایع واگن حمل گندم واگن واگن حمل سنگ آهن(شش محوره و چهار محوره) واگن مسقف واگن کفی واگن شن کش واگن حمل پودرو سیمان

10. واگن لبه کوتاه

11. لوکوموتیو دیزل الکتریک ME10

12. لوکوموتیو دیزل الکتریک آلسترم

لكو موتیو دیزل الكتریك ME10 :

لكو موتیو دیزل الكتریكME10 ساخت واگن پارس لكو موتیوی است. برای ماموریت های مختلف كه نیروی محركه آن به وسیله برق از طریق ژنراتور تامین میگردد. و بعنوان لكو موتیو مانوری یا كششی در خطوط اصلی با سرعت 100 كیلومتر در ساعت بطور دائم مورد بهربرداری قرار میگیرد.

این لكو موتیو برای موقعیت جغرافیایی با درجه حرارت بین 45 + و 15 – درجه سانتیگراد تا ارتفاع 1800 متر از سطح دریا طراحی شده است. كابین راننده كه تقریبا در وسط قرار دارد راننده را از حداكثر دید وسیع و همه جانبه برخوردار مینماید.

تجهیزات مورد نیاز جهت حركت كنترل و ترمز بطور جداگانه برای هر دو جهت حركت در كابین راننده بطور ضربدری نصب شده است كه از نظر صرفه جویی زمانی در هنگام دور زدن لكو موتیو در ایستگاهها قابل ملاحظه میباشد. در كابین راننده تجهیزات كنترل برق والكترونیك و سیستم علائم اخباری و تجهیزات ضروری مربوط به لكو موتیو تعبیه شده است.

واگن مسافربری درجه یك :

واگن مسافربری درجه(1) با ده كوپه به گنجایش 60 نفر مسافر منطبق با استانداردهای بین المللی راه آهن های اروپا (UIC) مجهز به امكانات رفاهی مانند تهویه مطبوع تخت خواب میزهای تا شو سیستم پیام رسانی نور پردازی و فضای كافی جهت تردد وبار مسافرین طراحی وسخته شده است.

كوپه مهماندار نیز جهت اریه خدمات هر چه بهتر مجهز به كلیه امكانات لازم مانند یخچال، آب سرد كن ،گرم كن و ... بوده كه این مجموعه بهمراه سرویسهای زیبا و مدرن بهداشتی و نیز قابلیتهای فنی بالا می تواند رفاه و آسایش مسافرین را به بهترین نحو ممكن در طول سفر تامین نماید.

آرایش و تزئینات داخلی واگن بر اساس هر نوع سلیقه و نیاز قابل طراحی و اجرا می باشد.

واگن مخصوص حمل سنگ آهن (چهار محوره) :

مشخصات كلی :

دو تیر طولی U شكل در طول واگن شاسی اصلی را تشكیل و شبكه ای از سپری های كف و بدنه را شكل می دهند. كف و بدنه واگن از ورق 8 و 6 میلی متری از جنس(CORTEN_A )میباشد كه در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بارگیری واگن 47 متر مكعب، طول بارگیری 10600 میلی متر ، عرض 2950 میلی متر.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع KE_GP_16 كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن حمل گندم(گنجایش80 متر مكعب) :

مناسب برای حمل گندم و سایر غلات و مواد با دانه بندی ریز

مشخصات كلی :

بدنه از ورق فولادی ST 52_3 به ضخامت 5 میلیمتر ساخته شده است. شاسی از دو تیر طولی تشكیل شده و بدنه توسط زین و تكیه گاه به آن متصل می شود . بارگیری از طریق چهار دریچه از بالای واگن انجام می گیرد.

تخلیه واگن از زیر از طریق چهار قیف با دریچه های كشویی قابل هدایت از یك طرف واگن صورت می گیرد.

واگن به قلاب اتو ماتیك و ضربه گیر و همچنین چهار تامپون با قدرت 350 كیلو نیوتن و كورس نهایی 90 میلیمتر مجهز شده است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع" KE_GP_2*12 كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شش محوره مخصوص حمل سنگ آهن :

مشخصات كلی :

دو پروفیل U شكل در طول شاسی و شبكه ای از سپری های شاسی و كف واگن را تشكیل می دهند.سپرهایی كه به فواصل از یكدیگر قرار گرفته ، با دیواره هایی از ورق 8 میلی متری ، بدنه واگن را شكل میدهند.

كف : كف واگن از ورق با ضخامت 10 میلی متر از جنس(CORENT A ) میباشد كه در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بار گیری 0 60 متر مكعب ، طول مفید بارگیری 12800 میلی متر ، عرض 2500، میلی متر

واگن مجهز به قلاب اتوماتیك و ضربه گیر . بوژی مدل WU 84 سه محوره از نوع H با سرعت km/h 120 .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوعKE_GP_14" 2كه با هوای فشرده عمل می نماید

واگن كفی با سطح بار گیری 49 متر مكعب :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده (صندوقی و كانتینری) و انواع فلزات بصورت ورق ، رول و پروفیل

مشخصات كلی :

شاسی بطول 18660 میلی متر و عرض 2660 میلی متر با سطح مفید بار گیری 49 متر مربع. در هر سمت دارای 9 درب لولایی به ارتفاع 50 سانتی متر است كه در فواصل دو درب یك ستون تكیه گاه قرار دارد .

پوشش كف واگن از چوب جنگلی اشباع شده به ضخامت 48 میلی متر (یا ورق فولادی آجدار 6 میلی متر ) تشكیل شده كه می تواند حد اكثر فشار معادل kn 50 را از ناحیه چرخ لیفتراك تحمل نماید .

واگن دارای 16 تیرك عمودی است ، كه برای نگهداشتن بارهای مرتفع منظور شده است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن مخزن دار – مخصوص حمل مواد نفتی و مایعات :

این واگن برای حمل انواع مایعات و مواد نفتی كه تحت فشار نباشد طراحی و ساخته شده است.

مشخصات واگن :

ظرفیت بار گیری مخزن 65 متر مكعب است . طول واگن 14900 میلیمتر ، عرض آن 3130 میلیمتر و ارتفاع 4265 میلیمتر می باشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

بمنظور تسریع در تخلیه مواد مخزن مجهز به سیستم لوله های حرارتی با بخار آب گرم می باشد.

واگن مسقف ( گنجایش : 105 متر مكعب) :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده ، قطعات صنعتی ، فلزات و مواد غذایی و غلات

مشخصات كلی :

سقف و بدنه از ورق های فولادی ST 52_3 به ضخامت 5/1 و 3 میلی متر ساخته و تكمیل گردیده كه چهار درب كشویی به ابعاد (2500*2150 میلیمتر) جهت بارگیری كلاها ییكه نیاز به محفظه سر پوشیده را دارند طراحی و در نظر گرفته شده است.

ضمنا" جهت بار گیری مواد غذایی و غلات نیز چهار دریچه به قطر600 میلیمتر تعبیه گردیده كه با فواصل روی سقف واگن قرار دارند . سطح بار گیری 40 متر مربع و حجم مفید واگن 105 متر مكعب است .

واگن مجهز به قلاب اتوماتیك و ضربه گیر و همچنین دارای چهار تامپون با قدرت kn 350 و كورس نهایی 90 میلی متر است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شن كش ( با ظرفیت 30 متر مكعب) :

مناسب برای حمل بالاست و شن و ماسه

مقدمه :

سنسورها رابط بین سیستم كنترل الكترونیكی از یك طرف و محیط، رشته كارها یا ماشین از طرف دیگر هستند. در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 تكامل سنسور در سطح بین المللی بین سه و پنچ سال عقب تر از تكامل علم میكروالكترونیك در نظر گرفته می شد. این حقیقت كه ساخت عناصر میكروالكترونیك غالباً بسیار ارزانتر از عناصر اندازه گیری كننده ای( سنسور هایی ) بود كه آنها احتیاج داشتند ، یك مانع جدی در ازدیاد و متنوع نمودن كاربرد میكرو الكترونیك پردازشگر اطلاعات در گستره وسیعی از عملیات و رشته كارها بود. چنین اختلافی بین علم میكروالكترو نیك مدرن و تكنولوژی اندازه گیری كننده كلاسیكی تنها توانست به واسطه ظهور تكنولوژی سنسورهای مدرن بر طرف شود.

اگر چه سنسورها به همراه علم میكروالكترونیك پردازشگر اطلاعات ، یك گام مهم را به جلو عرضه دارد لیكن این ، تنها اولین قدم است . در این مرحله سنسورها از تعدادی از عناصر میكروالكترونیك موجود ، برای مثال به شكل پردازشگرها ، حافظه ها ، مبدل های آنالوگ به دیجیتال یا تقویت كننده ها ، برای آماده نمودن سیگنال خروجی استفاده می كنند.در عین حال سنسورباید یك خروجی الكترونیكی تولیدكند كه به آسانی پردازش شود . دومین گام عبارت از اتصال سنسور سیستم میكروالكترونیك –بخش مكانیكی می باشد . این زنجیره تنها در صورتی كار می كند كه همه خطوط رابط باشند این امر منجر به توصیف یك معیار مهم تر به ویژه تا جائیكه سنسور مر بوط است می شود.

تعریف عبارت سنسور :

امروز كلمه سنسور به هیچوجه از مفاهیمی از قبیل میكرو پروسسور ، ترانسپیونز (یك میكرو چیپ كامپیوتری بسیار قدرتمند كه می توان مقادیر فوق العاده زیاد اطلاعات را به طور خیلی سریع پردازش نماید) انواع مختلف حافظه و سایر عناصر الكترونیكی به عنوان یكی از لغات وا بسته به دنیای نو آوری های تكنولوژیكی اهمیت كمتری را ندارد . با وجود این سنسور هنوز هم فاقد یك تعریف دقیق است همچنانكه عباراتی از قبیل پروب، بعد سنج (gauge ) ، پیك –آپ یا ترنسدیوسر، مدتها چنین بوده اند . كوششهای زیادی به عمل آمده است تا كثرت تعاریف را محدود نماید . كلمه سنسور یك عبارت تخصصی است كه از كلمه لاتین Sensorium به معنای توانایی حس كردن یا Sensus به معنای حس برگرفته شده است . پس از آشنایی با منشا مفهوم سنسور ، تاكید كردن بر تشابه بین سنسورهای تكنیكی و اندام های حس انسانی واضح به نظر می رسد. شكل زیر این تشابه را نشان می دهد:

تكنیك های تولید سنسور:

تكنولوژی سنسور امروزی هنوز هم بر اساس تعداد نسبتاً زیادی از سنسورهای غیر مینیاتوری استوار شده است . این امر با بررسی ابعاد هندسی سنسور هایی برای اندازه گیری فاصله ، توان ، شتاب ، سرعت، سیال عبوری ، فشار و غیره مشاهده می شود. برای اكثر سنسورها این ابعاد از cm 10 تجاوز می كند . زیرا اغلب ابعادسنسور تعیین نمی شود بلكه بوسیله پوشش خارجی آن مشخص می گردد. با این وجود ، حتی در چنین مواردی خود سنسور ها از نظر اندازه در حد چند سانتی متر هستند . چنین سنسورهائی ، كه می توانند گاهی خیلی گرانبها باشند، در آینده مهم باقی خواهند ماند.

برای مثال در زمینه اندازه گیری پروسه ، تكنولوژی تولید و نیز ربات ها كاربرد دارند. با این وجود به طور موازی با این مسئله می توان تكامل دیگری را مشاهده كرد كه بوسیله پیشرفت هائی در میكرو الكترونیك شروع شده است. تكنولوژی میكروالكترونیك ظهور و تكامل سنسورهائی را برانگیخته است كه قابل مینیاتور سازی هستند و برای امكان تولید انبوه مناسب می باشد. این امر یقیناً به معنی آن نیست كه تكنولوژی سنسور با همان آهنگ میكرو الكترونیك تكامل خواهد یافت.

هدف از میناتور سازی ارائه یك سری مزایا می باشد.برای مثال ، اثر سنسور مینیاتوری برروی پارامترهای اندازه گیری شده ضعیف است . این به معنی آنستكه چنین سنسوری درجه كمتری از تداخل را ایجادمی كند و بنابراین درجه بالاتری از دقت اندازه گیری حاصل می شود . اینرسی سنسور كاهش می یابد و سنسور توان كمتری را نسبت به سنسورهای كلاسیكی مصرف می كند.

تكنولوژی های میكروالكترونیك زیر برای تولید سنسور ها به كار برده می شوند:

ـ تكنولوژی سیلیكان

ـ تكنولوژی لایه نازك

ـ تكنولوژی لایه ضخیم / هیبرید

ـ سایر تكنولوژیهای نیمه هادی ( نیمه هادی های II-VI III-V )

پروسه های دیگری نیز در تولیدسنسور به كار برده می شوند ، ازقبیل تكنولوژی های فویل ( با چكش كاری یا غلطاندن فلزی را به شكل یك صفحه در آوردن ) و سینتر ( با گرم كردن یك ماده پودر مانند را به شكل یك جسم سفت در آوردن) تكنولوژی فیبر نوری ، مكانیك دقیق ، تكنولوژی لیزر نوری ، تكنولوژی میكروویو تكنولوژیهای بیو لوژی . به علاوه تكنولوژی هائی از قبیل پلیمرها ، آلیاژهای فلزی یا مواد پیزو الكتریكی را در تولید سنسور بازی می كنند.

سنسورهادر تكنولوژی لایه نازك (Thin-film technology):

بسیاری از تاثیرات خارجی كه باید ثبت شوند ، بر یك لایه سطحی نازك سنسور اثر می كنند . نور مثالی از این نوع است . از طرف دیگر به منظور دستیابی به یك زمان پاسخ سریع ، در مورد حرارت، آنها احتیاج به یك احتیاج به یك حجم كوچك دارند. جنبه های عملیاتی معینی از قبیل نفوذ پذیری لایه های فلزی نازك نسبت به رطوبت ، می توا نند لایه های نازك را جالب توجه سازد.

عناصر كلیدی در یك سنسور لایه نازك زمینه و ماده لایه نازك هستند . مواد به كاربرده شده برای زمینه ، شیشه ، فلز ، پلاستیك ها و اخیراً سیلكان هستند استفاده از سیلیكان زمانی جالب توجه می شود كه تجمع یك پارچه سنسور و مدارات الكترونیكی آشكار ساز مورد نیاز باشد.

با وجود این ، شیشه ، سرامیك و فلزات بیشتر از همه به عنوان زمینه به كار برده می شوند . بسته به نیاز ، می توان از شیشه پنجره ساده یا شیشه كوارتز گرانبها استفاده كرد . اخیراً توجه زیادی به ( یاقوت كبود) كریستالی نشان داده شده است . انواع مواد، از لایه های فلزی ساده و لایه های اكسیدی تا لایه های نیمه هادی ، می تواند به عنوان لایه های سنسور به كار برده شود. انواع لایه های زیر به كار برده می شوند:

لایه های مقاومتی وابسته به درجه حرارت ( مثلاً NI PT AU آلیاژهای NI ، ZNO ،NANO3 )

لایه های حساس به نور ( مثلاً PBSE ، HGCDTE ، Si )

لایه های مقاومتی حساس به فشار ( مثلاً آلیاژهای NICR -SI چند گانه)

لایه های پیزو الكتریكی ( مثلاً ZNO)

لایه های حساس به رطوبت ( مثلاً O3 AL2 ،پلی استیرن)

لایه های حساس به مواد شیمیایی ( مثلاً ZNO2 ، SNO2، 3Fe2o )

لایه های مقاومت مغناطیسی ( مثلاً فرو مغناطیس ها)

لایه های نازك نوعاً بین 01 /0 تا 100mm ضخامت دارند بسته به كاری كه از انواع مختلف مواد مورد نیاز است، می توان گسترده بهینه ای را برای آنها معین نمود.

كاربردهایی از سنسورهای سرعت و شتاب :

لازمه كاهش هزینه ـ وزن سبك برای سنسورهای صوتی خواندن سریع اطلاعات از یك وسیله متحرك كه سریع عمل می كند می باشد تعدادی از كاربردهای مورد نظر در سنسورهای چرخان ، ساخت ژیروسكوپ اتوماتیك ـ زلزله نگارها و همچنین در كارهای نظامی و سیستم های فضایی است . سرعت سنجی كه روی یك وسیله متحرك می تواند سرعت را اندازه بگیرد داده های سرعت سنج با اطلاعاتی كه از مقادیر اولیه همراه می شوند تا در بر آوردهای موقعیت و سرعت مورد استفاده قرار بگیرد.

دو نوع از شتاب سنج ها عبارتند از :

1) پیزو الكتریكها

2) اسیلاتورهای SAW

در اولین نوع به كمك IC شتاب به سیگنال تبدیل شده و یك لایه پیزو الكتریك ولتاژ ناشی از كج شدن پرتو اصلی را ذخیره می كند تا برای رسیدن به جواب قابل قبول از آن استفاده كند . در دومین نوع یك خط تاخیری SAW با یك مقاومت روی یك پرتو پایه با یك ماده پیزو الكتریك (نوعی كوارتز Linbo3) به یك تقویت كننده فیدبك دار متصل شده اند برای اینكه به نوسان جواب مناسب داده شود فركانس نوسان وسیله تغییر طول مسیر كه بوسیله كشش وفشار ناشی از شتاب تولید می شوند اصلاح شود.

توضیحات مكمل : آی سی های شتاب سنج شامل یك باریكه اصلی كوچك روی یك لایه نازك پیزو الكتریك خازنی می باشد كه این باریكه بوسیله زدایش در چیپهای SI تهیه شده است و نیروی شتابی نرمال در روی سطح چیپ پرتو را خم كرده و باعث افزایش فشار در پیزو الكتریك خازنی می شود.

دو تكنیك اصلی برای تولید باریكه اصلی :

1- عموماً از یك فرآیند شیمیایی مانند یك حلال از EDP برای زادیش ناهمسانگرد (یك جهتی ) SI در نزدیكی لایه های ساختار استفادهمی شود كه باریكه اصلی یك ساختار مركب از فلز Si Sio2 Zno با ضخامتی در حدود 2m تا5m خواهد بود.

2- تكنیك شكل دادن باریكه اصلی در طی 2 مرحله زدایش یكی از جلو و دیگری از عقب مورد نیاز است این فرآیند تكنیك زدایش دو سویه نامیده می شود . این روش عموماً برای یك باریكه ضخیم تر از 5m ا ستفاده می شود.

ساختار SAW تشدیدگر و خط تاخیری می تواند روی یك ویفركوارتز 3 اینچی كه به صورت شطرنجی و یا به سایزهای مورد نیاز باریكه تولید شود. تكنولوژی SAW سنسورهای شتابی را كه دیجیتالی هستند با ‎فرآیند دو و سه لایه ای پیشنهاد می كند این تكنولوژی از روش ثابت عكاسی لیتوگرافی برای هزینه كمتر استفاده می كند . الكترونهای متصل شده به هم تنها شامل یك تقویت كننده فعال هستند كه این سادگی آنرا كاندید جالبی برای كاربردهایی برای سنسورهای صوتی دیجیتالیمی سازد.

مزایایی از شتاب سنج های SAW عبارتند :

1)رنج مقیاس حساسیت 10%+

2) مشخصه مقیاس HZ/g 5000

مشكلات عمده عبارتست از :

1ـ وجود فاز نویز كه رسیدن به حالتهای پایدار را مشكل می سازد.

2- ساختن تشدید كننده SAW با انرژی بالا (بیشتر از 2000 )

برای ساختن عنصر سنسور از شتاب سنج با باریكه یك تقویت كننده هیبریدی دو مرحله ای سیلیكن و یاقوت كبود برای استفاده در تشدید كننده SAW با Q بالا مانند یك عنصر فیدبك دار مانند یك نوسانگر SAW ، UHF با فاز نویز كم استفاده می شود یك نوسانگر فركانس اصلی یا یك نوسانگر از نصف یا ربع فركانس اصلی باید استفاده كند تا فاز نویز در مدار نوسانگر تشدید كننده یا خط تاخیری SAW تنها رخ ندهد. نویز روی عملكرد وسایل فعال در نوسانگر كه ممكن است ترانزیستور دو قطبی یا GaAS از نوع MOSFET اشكال ایجاد می كند تركیبات مدار بی مقاومت در برابر نویز آسیب پذیر است پس انتخاب دقیقی برای المانهای موجود در مدار باید صورت بگیرد و سپس از مقاومتها و خازنها برای تقویب كردن مرحله ای در مدار نوسانگر استفاده می شود.

دیودهای نوری :

سنسورهای نوری غالباً از آشكار سازی si با اتصالات p-n استفادهمی كنند. اینها می توانند به عنوان عناصر فتو الكتریكی بدون هیچ ولتاژ خارجی یا به عنوان دیود با وجود بایاس معكوس به كار برده شوند .

در دیودهای نوری p-n ، نور غالباً توسط p بالایی جذب می شود. حاملهای اقلیتی كه به این ترتیب به وجود می آیند به داخل ناحیه تخلیه انتشار می یابند كه در آنجا توسط میدان داخلی به تله می افتد . جریان نوری در محدوده نستباً بزرگی از دامنه یك تابع خطی از انرژی نورانی تابیده بر روی سطح حساس به نور می باشد . حداكثر حساسیت طیفی تقریباً در 850nm حاصل می شود. زمان های پاسخ بسته به سطح فعال تغییر می كند و در گستره نانو ثانیه قرار د ارند. با استفاده از پوششهای ضد انعكاس خاص در این سطح ، انتقال حداكثر حساسیت به طول موج های كوتاهتری به اندازه 0/6- 0/4mm میسر است. هر اندازه كه مقدار انرژی تابشی به نوار ممنوعه نزدیكتر باشد ، عمق نفوذفوتون ها بیشتر بوده و بنابراین ، حجم تجمع ناحیه اشغال شده توسط میدان دیود باید بزرگتر باشد.

در یك نیمه هادی تقویت نشده (ذاتی یا I ) هیچ لایه تخلیه ای وجود ندارد. ا گر یك ناحیه تخلیه ذاتی بین نواحیP n دیود وجود داشته باشد، در این صورت با یاس معكوس در این منطقه با مقاومتی بالا مواجه و كا هش پیدا می كند به این ترتیب میدان ثابتی ایجاد می شود كه جفت الكترون ـ حفره به طور نوری ایجاد شده را از هم جدا می سازد. این امر ناحیه كلكتور را مستقل از بایاس می سازد و به معنی آن است كه آن می تواند به طوری نوری در ضمن تولید به ازای یك فركانس قطع معین در یك طول موج خاص شكل دهی می شود.

ترانزیستورهای نوری :

دیود نوری ماده می تواند توسعه داده شود تا یك تراتزیستور نوری دو جهته تشكیل شود. این امر تقویت جریان فوتو الكتریكی را به اندازه ض

👇محصولات مشابه با گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی👇

گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو گزارش كارآموزی در كارخانه واگن پارس گزارش کاراموزی SPC و MSA در کارخانه محور سازان ایران خودرو گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (سیستم سوخت رسانی خودرو) گزارش کارآموزی در شرکت اطلس خودرو گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو گزارش کارآموزی بررسی مکانیک خودرو گزارش کارآموزی در شركت خودرو سازی سایپا گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ 2 وتجهیزات مكانیكی آن

👇محصولات تصادفی👇

نمونه قرار داد تعمیر و بازسازی مقاله صنعت توریسم بررسی اختلالات یادگیری (گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی) پاورپوینت ارزیابی عملکرد تحقیق درباره ازدواج و زندگی زناشویی چگونه اختلال رفتاری لجبازی و خودنمایی را در دانش آموز پایه دوم آموزشگاه از بین ببرم کتاب خلاصه هنر بینش و انگیزه فردی مبانی نظری کمال گرایی تحقیق مزایای ساختمان فلزی دانلود عکس هایی از روستای زنوزق گزارش کاراموزی شركت مینو بررسی سیری در زندگی عبادی سیاسی امام سجاد (عَلیهِ السّلام) کتاب چگونه دیابت خود را کنترل کنید وب درمانی تحقیق در مورد اصحاب کهف

👇کلمات کلیدی👇

گزارش کاراموزی در کارخانه واگن پارس خودرو خودرو های ریلی ;کاراموزی در کارخانه واگن پارس خودرو خودرو های ریلی ;کارورزی در کارخانه واگن پارس خودرو خودرو های ریلی ;دانلود گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو خودرو های ریلی ;کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی;کارخانه ;واگن پارس خودرو; خودرو های ریلی